Зворотний зв'язок
Головна сторінкаНовиниМаксим Микитась: «Будемо штрафувати за перевезення пасажирів у транспорті без кондиціонера»

Максим Микитась: «Будемо штрафувати за перевезення пасажирів у транспорті без кондиціонера»

13.04.2018
0 коментарів

 Стан контролю за якістю та регулярністю пасажирських перевезень у громадському транспорті в Україні досить сумний і хаотичний. Досить того, що навіть у Чернігові, де існує кілька десятків міських маршрутів, жоден приватний перевізник не може надати чітких даних стосовно обсягу пасажиропотоку бодай за добу. Уже не кажучи про захист інтересів пасажирів. А між тим це ринок, де щороку обслуговують понад 100 мільйонів людей.

Виправити цю ситуацію покликаний законопроект № 7468 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо забезпечення якості перевезень у громадському транспорті)». Ініціатором законопроекту є народний депутат Максим Микитась. Цей документ наразі аналізують комітети Верховної Ради. У разі схвальної резолюції законопроект буде розглянутий народними депутатами.

На сьогодні стан більшості одиниць рухомого складу вітчизняного громадського транспорту залишається незадовільним, як і рівень безпеки перевезень. Досить пригадати лише кілька випадків: узимку в Чернігові водій маршрутки через яскраве сонячне світло не зміг вчасно помітити тролейбус, що здійснив екстрену зупинку. Як наслідок – ДТП і десяток потерпілих. Свої відносини з перевізником вони з’ясовують і досі. Або «п’яний» чи, простіше кажучи, перехилений на один бік автобус, який возить пасажирів на Масани. Або іржаві приміські маршрутки, уже не кажучи про те, що водії регулярно виходять на лінію навіть без бобіни з квитками. Перелік можна доповнювати безкінечно.

 
 

Вимоги договору перевізники ігнорують

Попри всі застереження та меморандуми, виправити ситуацію ані міська, ані обласна влада не завжди спроможна, адже не лише комунальні підприємства займаються перевезенням пасажирів.

Органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади забезпечують перевезення громадян шляхом укладання договорів із приватними перевізниками. У таких договорах установлюються важливі вимоги до перевезень, зокрема, які саме транспортні засоби та на яких умовах перевозитимуть пасажирів. Однак часто-густо перевізники просто ігнорують ці вимоги.

«Зокрема найчастіше люди скаржаться на корозію кузова, щілини в дверях, холод узимку та спеку влітку, відсутність справних кнопок вимоги зупинки та інше. У багатьох автобусах відсутні справні прилади обігріву, кондиціонування. Багато хворих на серцево-судинні хвороби через це уникає користуватися транспортом. Зважаючи на кількість таких громадян, можна зробити висновки, що це значний відсоток пасажирів, особливо пенсіонерів, людей, у яких зазвичай немає можливості обрати інший спосіб пересування. Таким чином, соціально вразливі верстви населення позбавлені можливості комфортно й безпечно користуватися громадським транспортом»,– окреслює проблематику народний депутат Максим Микитась.

Разом із тим, щоб пасажири могли чітко встановити температуру в салонах автобусів та відповідно виявляти справність приладів обігріву й кондиціювання, спочатку наявність цієї техніки в авто треба передбачити на законодавчому рівні. І дати змогу кожному пасажиру поскаржитися, якщо вимоги належної температури будуть порушені перевізником.

Чому перевірки якості громадського транспорту нині –фактично фікція?

Технічний стан автобусів має важливе значення для комфорту й безпеки громадян. Автомобілі в неналежному стані не повинні допускатися до роботи. Натомість власники транспортних компаній купують дешеві та неякісні автобуси, що не відповідають жодним європейським нормам комфорту й безпеки. Після 3–4 років експлуатації більшість із них стає непридатною для подальшого використання, а перевізники, попри це, ще багато років використовують цей транспорт, нехтуючи безпекою пасажирів.

На жаль, вимоги до маршрутників, передбачені в законодавстві, зазвичай не виконуються через відсутність дієвого механізму реалізації відповідальності за порушення. Тому вкрай важливо передбачити суворішу відповідальність перевізників за невиконання вимог та умов договору на перевезення пасажирів. Нині, як не прикро, єдиною дієвою санкцією за невиконання пунктів договору є його розірвання, що практично не реалізується через корупційні зв’язки між сторонами.

Законодавством передбачена відповідальність за невиконання лише деяких вимог до перевізників. Такі санкції реалізують посадові особи Національної поліції України та представники Укртрансбезпеки. Проте поліцейські можуть зупиняти транспортні засоби лише тоді, коли несправність помітна на око. Дотримання вимог щодо комфорту пасажирів візуально, без огляду внутрішнього стану транспорту зафіксувати неможливо. Накладання штрафу інспекторами Укртрансбезпеки –також непроста процедура, бо несправності можна виявити хіба що під час планових перевірок.

«Отож автобуси їздять у неналежному стані через відсутність перевірок, а перевізники порушують вимоги закону й умови договорів через недосконалу процедуру притягнення їх до відповідальності. Цим законопроектом ми хочемо покласти край неякісним пасажирським перевезенням і пропонуємо посилити відповідальність для перевізників за порушення умов договорів, обов’язків, вимог, установлених законодавством. А ще хочемо зобов’язати їх установлювати в автобусах справні кнопки виклику біля кожного виходу, термометри фіксування температури, справний прилад обігріву та кондиціювання тощо»,– резюмує Максим Микитась.

Конкретні санкції

Якщо перевізник повторно порушить правила надання послуг і вимоги безпеки під час здійснення пасажирських перевезень автомобільним транспортом, тоді йому загрожуватиме штраф у розмірі 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У грошовому вимірі це 1360 грн.

Якщо перевізник порушуватиме вже вимоги, встановлені законодавством або порушить умови договору, укладеного з органами виконавчої влади чи місцевого самоврядування, то це штраф від 50 до 70 податкових мінімумів (850–1190 грн).

Якщо возитиме пасажирів у транспорті, не обладнаному кнопкою виклику або без справного кондиціонера чи термометра, тоді штраф сягне від 80 до 100 неоподатковуваних мінімумів (1360–1700 грн).

Притягнення до відповідальності перевізників пропонується реалізовувати адміністративним комісіям при виконавчих органах місцевого самоврядування. Вони будуть зацікавлені в реалізації закону, адже прибуток від штрафів спрямовуватимуться в місцевий бюджет. Таким чином, це дасть змогу збільшити місцеві бюджети й посилити реформу децентралізації. Органам місцевого самоврядування пропонується самим вирішувати місцеві проблеми щодо належного забезпечення пасажирів перевезеннями і притягувати до відповідальності винних у разі неякісного виконання таких перевезень. Крім того, ухвалення законопроекту усуває вищевказані бюрократичні проблеми, що раніше практично не давали можливості виконувати закон.

Залишити коментар
Увійти через
Зворотний зв'язок